Nieuws

Byroel

Cursus voor preventiemedewerkers

 Preventiemedewerkers leren bij Rienks:
• kennis en vaardigheden waarmee jij je rol als preventiemedewerker goed kan vervullen
• hoe je praktisch aan de slag kan
• hoe je kan bijdragen aan het verbeteren van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers

Per 1 juli 2017 hebben werkgevers te maken met een aantal wijzigingen in de
Arbowet die invloed hebben op de positie en het takenpakket van de preventiemedewerker.

Rienks biedt een modulair programma, zodat elke preventiemedewerker zich naar behoefte kan
bekwamen. Je kunt kiezen voor de basismodule en deze desgewenst aanvullen met verdiepende
modules. Wat je ook kiest, elk dagdeel wordt afwisselend ingevuld, met veel interactie en ruimte
voor maatwerk. Je werkt opdrachten direct uit voor je eigen werk.

Informatie over de cursus preventiemedewerker

 

 

ByBert

Arboportaal introduceert digitale toolbox Nieuwe Arbowet

Den Haag – 13 juni 2017. Vanaf 1 juli 2017 verandert de Arbowet en daarmee de voorwaarden voor arbozorg en preventie. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil werkgevers, preventiemedewerkers, bedrijfsartsen, arboprofessionals, maar ook leden uit de OR of personeelsvertegenwoordiging goed informeren over de wetsbepalingen. Vandaag, tijdens de Week van RI&E, waarin Steunpunt Risico Inventarisatie- en Evaluatie (RI&E) aandacht vraagt voor veilig en gezond werken, lanceert het ministerie van SZW de digitale toolbox ‘Nieuwe Arbowet’ op www.arboportaal.nl. Deze toolbox biedt handige factsheets, documenten en animaties over de veranderingen in de Arbowet.

Informatieproducten op één plek
Met de wetswijziging komt er onder andere een basiscontract, meer ruimte voor preventie en inspraak van werknemers. De digitale toolbox maakt het mogelijk organisaties voor te lichten over dit soort wijzigingen in de Arbowet. Bestaande en nieuwe informatieproducten zijn gebundeld op één plek en de toolbox wordt gedurende het jaar aangevuld met waardevolle informatie. Zo is er de animatie ‘Nieuwe Arbowet’ te vinden waarin de belangrijke wijzigingen in de wet worden aangestipt. Het Stappenplan Arbozorg geeft uitleg over het organiseren van de arbozorg. Verder zijn er links naar webinars over de wetswijziging, het basiscontract en het stappenplan arbozorg beschikbaar. Tot slot zijn er downloadbare bestanden, zoals posters, Q&A’s, basistekstdocumenten en korte video’s die naar de huisstijl van de organisatie kunnen worden omgezet.

Levende toolbox
De digitale toolbox ‘Nieuwe Arbowet’ is tot stand gekomen in samenwerking met o.a. AWVN, FNV, OVAL, NvVA, NVAB, Kwaliteit op Maat en de Inspectie SZW en is te vinden op www.arboportaal.nl.

Byroel

De rechten en plichten van werkenden

Alle vaste en niet-vaste werkenden hebben recht op een goed arbobeleid. De werkgever is verantwoordelijk voor het zorgen voor de veiligheid en gezondheid van de werkenden. Hij moet hierbij voldoen aan een aantal verplichtingen uit de Arbowet. Maar naast de werkgever hebben ook werkenden plichten rondom gezond en veilig werken.

Zie ook de video over de rechten en plichten van werkenden!

Vaste en niet-vaste medewerkers hebben recht op arbozorg
De wijze waarop Arbozorg wordt georganiseerd, is de keuze van de werkgever, in overleg met de werkende. Arbozorg wordt geleverd door een arbodienst of door ten minste een van de kerndeskundigen (bedrijfsarts, arbeidshygiënist, veiligheidskundige, arbeidsdeskundige, arbeids- en organisatie deskundige). Niet alleen vaste werkenden hebben recht op arbozorg. Dit geldt ook voor deeltijd- en flexwerkers, oproepkrachten en personen met een nulurencontract. Arbozorg valt onder de Arbowet en deze wet geldt altijd als een persoon een arbeidsovereenkomst heeft of onder gezag werkt van een werkgever en tegen betaling werk verricht.

Lees verder

Byroel

De Bedrijfsarts

De bedrijfsarts speelt een belangrijke rol bij de duurzame inzetbaarheid van werkenden. Een bedrijfsarts is een erkend medisch specialist op het gebied van werk en gezondheid. Alle werkenden moeten toegang hebben tot een bedrijfsarts.

Zie ook de video over de bedrijfsarts!

Taken van de bedrijfsarts
De bedrijfsarts draagt bij aan gezonde en veilige arbeidsomstandigheden. Voorkomen is beter dan genezen. Door te adviseren over beschermende maatregelen kan ziekte door werk worden voorkomen. Ook andere maatregelen kunnen preventief werken. De bedrijfsarts ondersteunt in het bedrijf zowel de werknemer als de werkgever. Ook ondersteunt hij bij het opstellen van preventie- en verzuimbeleid en bij het begeleiden van zieke werkenden terug naar het werk (re-integratie). Andere belangrijke taken zijn het arbeidsomstandighedenspreekuur en het vaststellen en melden van beroepsziekten.

Lees verder

1